BRC Naujienos

Kiek nuvažiuoja elektromobiliai ir kas lemia nuvažiuojamą atstumą?
Elektromobiliai tampa vis dažnesniu pasirinkimu tiek miesto, tiek užmiesčio keliuose. Didėjantis elektromobilių populiarumas skatina automobilių gamintojus tobulinti technologijas ir kartu kelia naujų klausimų vairuotojams. Vienas dažniausių – kiek elektromobilis gali nuvažiuoti vienu įkrovimu? Kitaip tariant, koks yra realus nuvažiuojamas atstumas, kai kalbame apie įvairių markių automobilius, tokius kaip „Tesla“ ar „Hyundai“.
Skirtingi gamintojo pažadai gali skambėti įspūdingai – 400, 500 ar net daugiau kilometrų, tačiau realybėje tam įtakos turi daugybė faktorių: nuo baterijos talpos (kWh), įkrovimo režimų iki oro sąlygų ar vairavimo stiliaus. Vartotojui svarbu suprasti ne tik tai, kiek jo pasirinktas elektromobilis gali nuvažiuoti, bet ir kokiomis sąlygomis šis atstumas iš tikrųjų pasiekiamas.
Ką reiškia „nuvažiuojamas atstumas“?
Elektromobilių nuvažiuojamas atstumas – tai atstumas, kurį elektra varomi automobiliai gali nuvažiuoti vienu pilnu įkrovimu. Kitaip tariant, tai yra skaičius kilometrų, kuriuos įveiks elektra varomas automobilis, kol jis visiškai išsikraus. Šis parametras yra vienas svarbiausių, renkantis elektromobilį, nes jis tiesiogiai lemia, kiek dažnai per dieną galima įkrauti automobilį, planuojant tiek kasdienius, tiek ilgesnius maršrutus.
Vairuotojams šis rodiklis tampa dar aktualesnis dėl to, kad skirtingi automobiliai siūlo labai skirtingą nuvažiuojamų kilometrų ribą. Pavyzdžiui, kelionėms mieste skirti automobiliai, tokie kaip „Nissan Leaf“, nuvažiuos mažiau, o ilgoms kelionėms labiau tinka pažangesni variantai, galintys įveikti didesnius atstumus.
Gamintojų deklaruojamas ir realus nuvažiuojamas atstumas
Gamintojai, pristatydami modelius, dažnai skelbia nuvažiuojamus atstumus, paremtus standartizuotais testais (pvz., WLTP arba EPA). Šie testai vykdomi vienodu pagrindu lyginant skirtingus modelius. Vis dėlto, realybėje vairuotojai dažnai pastebi, kad jų elektromobilis įveikia mažesnius atstumus nei gamintojo deklaruojamas nuvažiuojamas atstumas.
Pavyzdžiui, „Tesla Model 3“, remiantis testo duomenimis, turėtų nuvažiuoti apie 560 km, tačiau realiomis sąlygomis žiemos metu šis skaičius gali sumažėti iki 400 km ar net mažiau. Panašiai ir „Nissan Leaf“ gali atrodyti pakankamai talpus miesto sąlygoms, bet ilgose kelionėse gali prireikti dažniau jį įkrauti.
Kuo svarbi elektromobilio baterija?
Baterijos talpa ir tipas
Norint sužinoti, kiek elektromobilis nuvažiuos, pirmiausia patariama atkreipti dėmesį į pagrindinį techninį rodiklį – baterijos talpą, kuri dažniausiai matuojama kilovatvalandėmis (kWh). Kuo didesnė baterijos talpa, tuo daugiau energijos ji gali sukaupti, o tai reiškia – ilgesnę atkarpą nuvažiuojamą vienu įkrovimu.
Pavyzdžiui, 40 kWh talpa dažniausiai leis įveikti apie 200–250 km, tuo tarpu 70–80 kWh – jau leis nuvažiuoti apie 400–500 km, priklausomai nuo modelio. Tokie skirtumai aiškiai matomi lyginant skirtingus elektromobilius: miesto režimui skirti modeliai turi mažesnes baterijas, o tolimesnėms kelionėms pritaikyti automobiliai turi didesnius akumuliatorius – net iki 100 kw.
Baterijos efektyvumas
Kaip ir visi įrenginiai su akumuliatoriais, taip ir elektromobiliai su laiku susiduria su baterijos degradacija – reiškiniu, kai ilgainiui mažėja talpa ir silpsta jos efektyvumas. Nors ličio jonų akumuliatoriai yra išties ilgaamžiai, po kelių metų naudojimo jie nebepajėgia sukaupti tiek energijos, kiek iš pradžių. Tai reiškia, kad laikui bėgant vienu įkrovimu elektromobilis įveikia mažesnę atkarpą.
Neretai nutinka taip, kad po 5–8 metų eksploatacijos kWh baterija gali prarasti apie 10–20 proc. savo pirminės talpos, priklausomai nuo to, kaip buvo įkraunama, ar dažnai naudotas greitasis elektromobilių įkrovimo režimas, kaip dažnai akumuliatorius buvo pilnai iškraunamas ar perkraunamas.
Palyginimas: kiek nuvažiuoja elektromobiliai?
Tesla – nuvažiuojamo atstumo lyderė?
Tesla jau kurį laiką šioje srityje išlieka lydere. Šio modelio gamintojas nuosekliai stengiasi užtikrinti, kad elektromobiliai būtų ne tik pažangūs technologiškai, bet ir pasižymėtų itin dideliu veikimo nuotoliu. Pavyzdžiui, „Tesla Model S Long Range“ kartą įkrautas nuvažiuoja iki 650 kilometrų (pagal WLTP standartą) – tai vienas aukščiausių rezultatų rinkoje.
Net populiaresnis „Model 3 Long Range“ sedanas nuvažiuoja apie 580 km, o tai ženkliai lenkia daugelį konkurentų. Vienas iš priežasčių, kodėl Tesla pasiekia tokius rezultatus, – efektyviai išnaudojama energija ir pažangi energijos valdymo programinė įranga, leidžianti sumažinti energijos nuostolius, ypač važiuojant didesniais greičiais.
Ką siūlo kiti elektromobilių gamintojai?
Galima rinktis ir kitų gamintojų elektromobilius, kurie pasižymi gera kaina ir praktiškomis bei ekonomiškomis savybėmis. Štai keletas populiarių modelių ir jų veikimo nuotolis:
-
Nissan Leaf(e+) – vienas seniausių ir žinomiausių modelių, turintis 62 kWh akumuliatorių. Su juo vienas įkrovimas leidžia nuvažiuoti iki 385 km. Nors ir atsilieka nuo „Tesla“, tai puikus pasirinkimas miesto gyventojams.
-
Hyundai Ioniq5 – įspūdingu dizainu išsiskiriantis modelis, turintis 77,4 kWh bateriją ir galintis įveikti iki 507 km. Jis naudoja 800 V įkrovimo sistemą, leidžiančią itin greitai įkrauti automobilį, jei šalia yra tinkama įkrovimui skirta stotelė.
-
Volkswagen ID.4 – šis elektrinis visureigis turi iki 77 kWh akumuliatorių ir pasiekia apie 500 km elektromobilių nuvažiuojamą atstumą. Tai viena populiariausių alternatyvų tiems vairuotojams, kurie nori pereiti nuo vidaus degimo varikliais varomo automobilio prie elektrinio.
Kaip prailginti elektromobilių nuvažiuojamą atstumą?
Norint, kad elektromobilis nuvažiuotų kuo ilgesnį atstumą, svarbu ne tik pasirinkti kokybišką modelį, bet ir tinkamai juo rūpintis. Nors gamintojo nurodytas atstumas dažnai atrodo pakankamas, realybėje jis gali skirtis, priklausomai nuo daugelio veiksnių. Tad kaip galima pratęsti elektromobilių veikimo nuotolį ir pasiekti didesnį kilometrų skaičių tarp įkrovimų?
Tinkamas įkrovimo režimas
Dauguma elektromobilių turi išmaniąsias baterijų valdymo sistemas, tačiau svarbu žinoti, kaip tinkamai jas prižiūrėti. Akumuliatoriaus ilgaamžiškumas labai priklauso nuo pasirinkto režimo – ekspertai rekomenduoja ne visuomet įkrauti elektromobilį iki 100 proc., o palaikyti įkrovimo lygį tarp 20–80 proc.
Optimalus vairavimas
Vienas svarbiausių veiksnių – vairuotojų vairavimo stilius. Staigus greitėjimas, dažnas stabdymas ir didelis greitis mažina elektromobilių veikimo nuotolį, nes energijos sąnaudos sparčiai auga. Tuo tarpu švelnus važiavimas, pastovaus greičio laikymasis ir važiavimas „Eco“ režimu padeda taupyti elektrą ir išnaudoti daugiau kilometrų vienai įkrovai.
Atstumas priklauso nuo įvairių veiksnių
Apibendrinant, kokį atstumą elektromobilis nuvažiuos, lemia daugybė veiksnių, į kuriuos reikia atsižvelgti tiek renkantis transporto priemonę, tiek ją eksploatuojant kasdien. Atstumas gali skirtis priklausomai nuo konkretaus elektromobilio, jo baterijos talpos, oro sąlygų ir kitų techninių aspektų. Nors elektromobilių yra daug, jų realus kilometrų skaičius, kurį galima viena įkrova nuvažiuoti, dažnai skiriasi nuo deklaruojamo nuvažiuojamo atstumo.
Svarbu atkreipti dėmesį ne tik į pačią bateriją, bet ir į įkrovimo stotelių tinklą, nes tinkama infrastruktūra leidžia patogiai ir greitai įkrauti elektromobilį, ypač ilgesnėse kelionėse. Gerai išvystytas įkrovimo stotelių tinklas užtikrina, kad net ir važiuojant daugiau nei 100 km galima rasti vietą, kur papildyti energijos atsargas.
Norite leistis į savo pirmą kelionę elektromobiliu? Kreipkitės į BRC Autocentrą ir išsirinkite norimą elektromobilio modelį.